luni, ianuarie 11, 2010

inca un interviu ratat sau cateva sfaturi din experienta sau NU


Am fost azi la un interviu (pentru cei care nu ştiţi, îmi caut loc de muncă). Şi cred că am dat-o în bară. Credeam că literele şi cuvintele mă ajută, că le ştiu descurca şi înşira, că le ştiu folosi în ajutorul şi spre folosul meu. M-am înşelat amarnic. M-au trădat. M-am bâlbâit. Am făcut pauze inacceptabil de lungi înainte de a da un răspuns. Mi-au sărit cuvinte din gură pe care nici măcar nu le aveam în minte (“am încercat să percem arhitecţii” – asta mi-a ieşit din gură, vă daţi seama?).

Iată deci câteva lucruri pe care să NU le faceţi la un interviu:

NU vă impacientaţi. Angajatorii simt ca şi câinii frica şi stinghereala.

NU vă fie ruşine să recunoaşteţi adevărul. Dacă nu te-ai descurcat deloc bine la fostul loc de muncă spune că nu te-ai descurcat bine, totuşi caută circumstanţe atenuante.

NU faceţi pauze de gândire/tăcere prea lungi. Pe lângă faptul că lăsaţi impresia că eşti în blocaj mintal şi că abia ştii să rosteşti două cuvinte vă prelungiţi chinul. Dar nici NU vorbiţi doar tâmpenii.

NU avea expresia aia pe faţa ta care exprimă: “aşa-i că am dat-o în bară, aşa-i nici dumneavoastră nu mă angajaţi!”

NU miza doar pe şcolile pe care le-ai făcut. În ultimă instanţă contează experienţa.

 

Cum să îţi învingi teama de interviuri? Nu ştiu. Mai încearcă. Mergi la cât de multe. Eu cu siguranţă nu mi-am învins-o. Mă întreb dacă voi mai fi angajat vreodată.

Bun. Şi acum întrebarea întrebărilor. Există şi un lucru bun din toată această mare de NU-uri, ratări şi temeri? Da. Binenţeles că există! După ce ajungi acasă poţi să scrii pe blog despre asta.

7 comentarii:

Gabi spunea...

si eu imi caut un loc de munca.am fost la un interviu si a iesit cam urat, dar macar nu mi-au spus-o in fata. au zis ca ma suna a doua zi

M. spunea...

dar presupun ca nici nu te-ai facut de ras ca mine :))

sper sa reusesti sa gasesti ce ai nevoie, fara prea multe interviuri :D

florin spunea...

Cred ca aveti pana in 25 de ani, nu?
Ce se intampla de fapt la interviu? Este un joc de-a soarecele si pisica. Asa ca nu fi soarece sau daca esti nu arata asta. Gandeste-te ca angajatorul nu te cunoaste si tu poti controla situatia. Gandeste-te ca este om la fel ca si tine si adopta atitudinea unui om care nu are ce pierde (nu in sensul de a fi disperat ci in sensul ca urmeaza al doilea iterviu la o adica, trebuie sa te gandesti la lucrul asta pentru a-ti diminua teama). Arata ca esti sigur pe tine chiar daca nu esti, cel din fata ta nu te cunoaste asadar poti simula ca esti bazat pe tine. Nu te teme ca te incurci in discurs, chiar daca te incurci nu e un capat de tara, fii natural si treci peste impas si manifesta aceiasi siguranta. Siguranta pe care vrei sa i-o induci angajatorului consta de fapt in tonul tau care nu trebuie sa fie tremurand. Uita-te la cel din fata ta cu degajare, este chiar asa infiorator? si gandeste=te ca este de fapt o incercare si ca poate te-a chemat la interviu la vrajeala, postul e deja dat. De ce sa disperi? trebuie sa te doara in ....si asta chiar daca esti disperat si stii ca a doua zi nu ai ce manca.
Tine minte, nimeni nu te angajeaza din mila si fii convins de asta.
Patronii vor sa scoata bani de pe urma ta, tu esti o marfa si trebuie sa te vinzi, chiar daca esti plin de e-uri, daca ai ambalaj atragator ai toate sansele.De ce sa-ti tremure vocea cand vorbesti cu "El/Ea"? doar vei fi un sclav modern dornic de a-si sluji seful si a-i aduce profit.

M. spunea...

@florin ai foarte mare dreptate.
Singurul lucru pe care pot sa il spun in apararea mea e ca unii oameni sunt mai emotivi din fire, introvertiti si exprimarea lor este uneori defectuoasa ceea ce duce la scadarea sigurantei de sine

Insa, din nou zic. Perfecta dreptate :) multumesc mult de sfaturi.

Dyo spunea...

Cred ultima chestie, cea cu experienţa nu ţine încă la noi. Romanul se uita întâi la hărtii... din păcate. Orice diplomă, orice perfecţionare cât de mică, şi dacă a fost făcută de formă, e mai importantă decât experienţa. Mai avem încă până să ajungem la mentalitatea vestică în politica de HR.

Anonim spunea...

(Mai?) Exista o carte din domeniul MLM, ceva curs despre "increderea in sine". Dincolo de MLM, are chestii fainutze....m-au ajutat (uneori)

Nu ai auzit (participat) de Conferinte NLP (Neuro-Lingvistic Practice :-) ?

Cristina B. spunea...

Este greu pentru o persoana introvertita sa pretinda dintr-o data ca este sociabila si increzatoare in sine ; mie mi se urca stomacul in gat de fiecare data cand vine vorba de interviu ( si eu imi caut de munca :P),dar stii cum se spune "Repetitia este mama invataturii",o sa scapam si de tracul asta.Stiu sigur ca orice rau este constructiv,bafta pe mai departe